Beoordelingen en recensies op De Wandelaar

De Wandelaar-beoordelingen gebruiken een percentage en bijbehorende ‘sterren’ om een indicatie van de kwaliteit te geven.

Ratings worden aangemaakt als een percentage van 100. Sterren worden gegeven volgens het hieronder getoonde percentagebereik;

95 – 100%
85 – 94%   
75 – 84%   
65 – 74%   
55 – 64%   
45 – 54%   
35 – 44%   

Over het algemeen is een score lager dan 54% niet zo goed. Tussen 55-64 is gemiddeld, 65-84 is goed, 85 en hoger zou geweldig moeten zijn.

Hoe een De Wandelaar-classificatie te lezen

Kijk naar het percentage of de sterren in relatie tot andere soortgelijke vermeldingen binnen De Wandelaar. Kijk ook naar het aantal gebruikte bronnen en het totale aantal beoordelingen van alle bronnen. In theorie geldt dat hoe meer bronnen en beoordelingen er zijn, hoe nauwkeuriger de beoordeling. Als bronnen groter zijn dan 3 en beoordelingen groter zijn dan 100, moet de beoordeling vrij nauwkeurig zijn. Als voorbeeld;

Als een beoordeling 88% is, met in totaal 6 bronnen en 300 beoordelingen, zou dit een goede kwaliteitsindicator moeten zijn.

Als een beoordeling 99% is, met 1 bron en 1 recensies totaal, zou ik het als verdacht beschouwen (hoewel die ene beoordeling perfect zou kunnen zijn).

Hoe ratings worden bepaald

Ik kijk voortdurend naar hoe ik mijn mening geef over De Wandelaar om te proberen nauwkeurige beoordelingen te presenteren. Op dit moment, omdat ik niet elk product kan bezoeken, zoek ik naar betrouwbare beoordelingsbronnen online. Meerdere bronnen worden gecombineerd en hun gemiddelde score als een percentage wordt weergegeven. Samen met dit percentage geef ik weer hoeveel bronnen ik heb gebruikt en het totale aantal afzonderlijke recensies in alle bronnen.

Sommige beoordelingsbronnen bieden niet het aantal beoordelingen dat is gebruikt om hun beoordeling te bepalen. Als gevolg hiervan beschouw ik ten minste 1 recensie, maar er kunnen er nog veel meer zijn.

Waarom geef ik beoordelingen op De Wandelaar?

Ik wilde om een aantal redenen niet graag een ratingsysteem maken, maar besloot om door te gaan vanwege SEO (Search Engine), privacy en bruikbaarheid. Google rangschikt en geeft sites met rankings anders weer; het inbedden van beoordelingen van derden ‘widgets’ in De Wandelaar stuurt gegevens naar die bedrijven; en de widgets zelf vertragen de site.

Overwegingen

Mensen spelen het systeem altijd in hun voordeel en dat is een reden waarom ik momenteel geen door gebruikers gegenereerde beoordelingen op De Wandelaar toesta.

Gelukkig ben ik geen machine die de gegevens opneemt en weergeeft zonder de menselijke factor te evalueren. Tijdens het bekijken van de beoordelingen, ben ik er een paar tegengekomen die er vreemd genoeg verdacht uitzien, misschien vanwege een actieve marketeer die [hoge] beoordelingen aanmoedigt om klanten te trekken. Dit zal de resultaten scheeftrekken, maar andere bronnen moeten de impact minimaliseren.

Door gebruikers gegenereerde beoordelingen kunnen de resultaten naar verschillende marktsegmenten scheeftrekken. Een feesthostel kan bijvoorbeeld een beoordeling van 90% krijgen voor het geweldige feest van de vorige nacht, terwijl een rustig hostel een objectieve beoordeling van 70% kan krijgen op basis van de faciliteiten, netheid en service. Afhankelijk van het type reiziger dat je bent, vind je de 70% beter dan de 90%.

Ik kijk naar manieren om deze problemen te normaliseren door beoordelingen en andere maatregelen te wegen. Dus wat ik heb is niet perfect, maar is ontworpen om een indicatie van kwaliteit te geven.

Copyright 1998-2018